چه کسی داستان ایران را مینویسد؟
روایات متنازع و تاریخ نگاری فردی و جمعی در ادبیات داستانی معاصر۱
دکتر محمّدمهدی خرّمی
جنبش فکری وضعیتگرایان در سال ۱۹۵۷ از طریق شکل گیری انترناسیونال وضعیتگرایان در دهکدهای کوچک در ایتالیا و سپس انتشار نشریهای به همین نام اعلام موجودیت کرد. بنیانهای فکری این جنبش را باید از یک سو در حیطه ی تئوریهای مارکسیستی در خصوص نقد جامعه ی سرمایهداری و از سوی دیگر در حوزه ی جنبشهای هنری- ادبی آوانگارد قرن بیستم جستجو کرد. به لحاظ تاریخی، اکثر بنیانگزاران این جنبش، به دنبال از سر گذراندن تجربههای عینی و ذهنی دادائیسم۲ و سوررئالیسم و نیز نقدشان، خود را با مبانی جنبش هنری لتریسم همسو یافتند و در واقع این انترناسیونال لتریست بود که بعد از وحدت بنیانگزارانش با متفکران وضعیتگرا، و یا آنچنانکه گی دوبورد مهمترین چهره ی وضعیتگرایان میگوید، «بعد از کنترل آن توسط وضعیتگرایان» به انترناسیونال وضعیتگرایان تبدیل شد.
ادامه مطلب را از فایل زیر دانلود کنید:
Thanks for your thoghuts. It’s helped me a lot.